Hallonmazariner



Tredje och sista kakan (kakorna) som jag gjorde till kalaset i lördags. Hallonmazariner som jag blev sugen på att testa efter att jag sett dem i Mitt Kök nr 13 2011. Glasyren färgade vi helt rosa istället för mosade hallon som i tidningen. Sedan dekorerade vi dem med färska hallon och blåbär.
Detta är faktiskt första gången som jag bakat mazariner och jag blev helnöjd med dem... fast jag tycker nog en smula bättre om de som man köper. Ja jag vet, så kan man ju inte säga men jag måste vara ärlig i detta fallet. Jag älskar köpe-mazariner ;)

16-18 st (enligt receptet, tror jag fick ut 20 st av degen)

3 dl (180g) mjöl
3/4 dl potatismjöl
3/4 dl socker
150g kylskåpskallt smör

Fyllning:
300g mandelmassa
150g rumsvarmt smör
2 ägg
½ dl (30g mjöl)
ca 2 dl hallon

Enligt receptet så ska man blanda 1½ dl florsocker med lite vatten och täcka mazarinerna med det, men det räcker inte på långa vägar till alla... inte ens till hälften! Så ös på med ca 5 dl florsocker och blanda i lite vatten tills du har den konsistenen du är ute efter, tänk duschkräms-konsistens. Bred eller spritsa sedan ut kristyren på mazarinerna och stoppa ner färska bär om så önskas.

Mördeg: Blanda mjöl, potatismjöl och socker. Tillsätt det kalla smöret i bitar och nyp ihop till en smulig massa. Fortsätt att bearbeta massan tills smöret finfördelats och degen har blivit smidig.
Forma degen till en tjock rulle och låt den vila kallt i minst 30 minuter.
Fyllning: Riv mandelmassan grovt och blanda ner smöret lite i taget. Det är viktigt att man verkligen tillsätter smöret klickvis och låter massan "gå ihop", annars blir den klumpig. Tillsätt ett ägg i taget på samma sätt. Blanda ner mjölet och rör ihop till en smet.
Sätt ugnen på 200 grader. Mjöla formarna lätt (detta struntade jag i och det gick jättebra ändå) och skär degrullen i tunna skivor. Tryck ut degskivorna i formarna och jämna till kanterna med en kniv.
Fördela mandelfyllningen i formarna. Fyll dem inte ända upp. Tryck ner några hallon i varje form. Grädda mazarinerna på en plåt i nedre delen av ugnen i 20-25 minuter eller tills de börjar bli gyllenbruna. Låt svalna lite och stjälp ut mazarinerna. Låt svalna helt.
Sedan så är det bara till att dekorera dem med glasyr som jag skrev där uppe och låte den stelna lite. Sen kan du äta hur många du vill :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0