Apelsinglass

Igår gjorde jag apelsinglass. Jag har tydligen lyckats komma in i en glassperiod och det är inte ofta som jag är sugen på glass kan jag säga er. Det är lite för kallt för min smak, men nu så... nu vill jag äta glass hela tiden känns det som. Så igår fick det bli på apelsin då jag har på tok förmånga apelsiner hemma.
Det blev supergott kan jag säga, så testa om ni tycker om glass.



ca 1 liter

2½ dl vispgrädde
2 dl standard mjölk
1 msk glykos
3 äggulor
1½ dl socker
Saften från 3 apelsiner
Skal från 2 apelsiner
½ tsk vaniljsocker

Häll grädde, mjölk och glykos i en kastrull och låt det koka upp. Tag kastrullen från värmen och ställ åt sidan.
Vispa sedan äggulor, socker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt gräddblandningen under omrörning.
Häll sedan tillbaka smeten i kastrullen och värm upp på sakta på svag värme, tills smeten börjar tjockna något. Det får inte koka så använd en termometer. När glassmeten börjar närma sig 85 grader så tag dort den från värmen.
Blanda sedan ner saft och skal från apelsinerna.
Kyl smeten i kallt vattenbad och ställ sedan i det i kylen över natten. På morgonen kan du ställa in den i frysen och frysa den i ca 4 timmar. Rör om med en gaffel var 20 minut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0