Äppelkaka med vaniljsås

Igår blev jag sjukt sugen på äppelkaka. Känns som det var en hel evighet sedan jag åt det sist.
Så jag svängde ihop en kaka som fick bli gårdagens efterrätt. Och gud så jobbigt det blev hehe inte kakan i sig utan när jag skulle kärna ur äpplena. Jag har ingen urkärnare!!! Hur kan jag inte ha det? Jag har så många andra onödiga verktyg som aldrig används så varför har jag inte en sån?! Ja det hamnade överst på inköpslistan direkt.
Jag fick helt enkelt bita ihop och trycka ur kärnhuset från alla skivorna med ett teskedsmått. Det gick ganska bra, men tog otroligt lång tid. Tur att kakan blev god :)



2 ägg
3 dl socker
2 1/4 mjöl
1 tsk bakpulver
3 st syrliga äpplen
2 msk pärlsocker
Kanel
100 g smör

Smörj och mjöla en rund form med avtagbar kant. Jag brukar klippa ut en cirkel av bakplåtspapper och lägga i botten, så är det lättare att flytta kakan sen :)
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda mjöl och bakpulver i en annan bunke och vänd ner i äggsmeten. Häll i formen.
Skala, kärna ur och skiva äpplena. De ska skivas ganska tunt så om du har en mandolin underlättar det, men det går bra med en vass kniv också. Lägg dem sedan på smeten, i ett fint mönster om du vill. Strö över pärlsockret och pudra på kanel efter smak. Hyvla sedan smöret tunt med en osthyvel och lägg på.
Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 35 minuter. Strössla på lite extra pärlsocker direkt när kakan tas ut ur ugnen.
Låt kakan svalna lite innan den serveras, men den får gärna vara lite ljummen. Super gott!


Jag gjorde en fusk-vanljsås igår för jag orkade helt enkelt inte göra en egen, men för den som vill göra egen lägger jag in ett recept på det :)

Vaniljsås:
1 vaniljstång
3 dl vispgrädde + 2 dl
1 dl vatten
3 äggulor
2 msk florsocker

Dela vaniljstången på längden med en vass kniv. Skrapa ur fröna och lägg dem och stången i en kastrull. Häll på vispgrädde och vatten. Sjud i 10  minuter och låt kallna.
Ta upp vaniljstången. Vispa upp äggulorna med florsockret. Koka upp gräddvattnet.
Sänk värmen kraftigt och häll i gulorna under kraftig vispning. Vispa såsen tills den tjocknar över svag värme.
Ställ såsen i kallt vattenbad och rör i den tills den kallnat.
Vispa 2 dl grädde så tjock som du vill ha såsen. Rör ner den i vaniljsåsen.

Vaniljsåsreceptet kommer ursprungligen från Per Morberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0