Chokladglass

Jag såg häromdagen att de hade en vispgrädde med chokladsmak på ica och köpte 5 dl direkt. Utan att veta vad jag skulle använda det till :) men så när jag hittade in på cupcakesfluffan's blogg så hade hon ett recept på chokladglass där hon hade haft chokladgrädde i. Perfekt! Glassen smakade vi på igår kväll och den var jättegod. Det blir nog en sats till idag av både choklad- och cheescakeglassen så man har något gott att äta imorgon kväll.



2,5 dl mjölk, 3%
2,5 dl Arlas Chokladgrädde
1,5 dl socker
1 vaniljstång
6 äggulor
1,5 msk flytande glukos
100 gram hackad mjölkchoklad
(Jag använde mjölkchoklad med hackade hasselnötter i)

Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna, lägg fröna, vaniljstången, mjölk och grädde i en kastrull och koka upp detta. Ställ den sedan åt sidan.
Vispa ägg och socker fluffigt.
Tillsätt gräddmjölken till äggsmeten under vispning.
Häll tillbaka glassmeten i kastrullen och värm detta på svag värme tills det börjar tjockna och glassmeten når strax under kokpunkt, dvs 85 grader, det får inte koka.
Kyl glassmeten i vattenbad och ställ därefter in den i kylskåpet så att den blir helt kall, gärna över natten.
För att göra glass i frysen: Hacka chokladen och blanda ner den i glassmeten. Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var tjugonde minut i 3–4 timmar.
För att göra glass i glassmaskin: Följ instruktionerna för din glassmaskin. När glassen nästan är klar så häller du i hackad choklad och låter glassmaskinen gå en stund till. Häll sedan upp den i en form och ställ in den i frysen några timmar.


Jag hittade förresten ett recept när jag surfade runt imorse på tomatglass... hmm det kan väl inte vara gott... Men jag måste testa det en dag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0