Snickerspaj

Ja, igår var det Alla Hjärtans dag. Jag är inte så där överförtjust i sådana dagar. Jag tycker inte att det ska behövas en speciell dag för att man ska visa sin kärlek till andra, det ska komma spontant. Mycket roligare då. Men flickorna tycker att det är kul så man får offra sig lite för deras skull :) Jag minns hur kul jag tyckte det var när jag själv var liten... Jag hade alltid med mig något till skolan till mina klasskamrater och lärare. Det var kul det :)
Jaja hur som helst. Igår blev det hjärtformad snickerspaj till fikat.

Detta är inte något man ska äta speciellt ofta. Den innehåller sjukt mycket kalorier, hela 5000 kalorier! Det är en hel del alltså. Så ät inte hela själv ;)



1 pkt smördeg
140g mascarponeost
110g philadelphiaost
50g socker
3 ägg
5 snickers, hackade

Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut smördegen så den blir 3-4 mm tjock. Tryck ut den i en pajform ca 20 cm i diameter.
Knåda ihop mascarpone, philadelphia och socker till en jämn massa i en bunke. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda ner snickers.
Häll smeten i formen och se till att den sprids jämnt. Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter. Sänk sedan värmen till 175 grader och grädda i ytterligare 25 minuter tills pajen är gyllenfärgad. Låt den svalna före servering.

Jag använde en pepparkaksform för att trycka ut hjärtan. Lite chokladsås på tallriken och en jordgubbe fick också vara med :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0