Bullar med Jordgubbssylt och Vit Choklad



I tisdags ställde jag mig och bakade bullar så fort jag kom upp ur sängen. Inte ens på min lediga dag tar jag en sovmorgon... dumt kan man tycka :)
Jag hade först tänkt göra bullarna med hallonsylt och kokos (från en av mina tidningar), men upptäkte att jag varken hade hallonsylt eller kokos hemma så det fick bli något annat då jag inte ville dra upp flickorna bara för att gå och handla lite.
Så det blev jordgubbar och vitchoklad. Det blev väldigt saftigt och gott må jag säga.
Jag använde inte all degen utan pillade ihop något annat av den.
Receptet på degen kommer från tidningen Mitt Kök nr 9 2011.


Mums!

5 dl mjölk
knappt 50g jäst
1½ dl socker
840g mjöl (14 dl)
2 tsk nystött kardemumma
½ tsk salt
150g rumsvarmt smör

Fyllning
1½ dl jordgubbssylt
2 dl hackad vit choklad

1 ägg till pensling
Pärlsocker

Smula ner jästen i en bunke, häll över mjölken (ljummen om du vill att degen ska jäsa fort, annars kall) och rör tills jästen lösts upp.
Blanda de torra ingredienserna och häll allt i degbunken. Klicka även ner det rumsvarma smöret. Arbeta ihop till en deg och knåda den ordentligt, gärna 5-10 minuter. Låt degen jäsa under bakduk i minst 40 minuter.
Kavla ut degen till en stor rektangel. Bred på sylten och strö över chokladen. Rulla ihop degen till en tjock rulle och skär den i ca 16 bitar.
Sätt ugnen på 200 grader. Plasera bullarna i formar och låt jäsa i ytterligare 40 minuter, under bakduk.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i nedre delen av ugnen i 20-25 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0