Citron Sockerkakor



Härom dagen gjorde jag och flickorna ett par sockerkakor som vi sedan dekorerade som små citronskivor med kristyr. I den vita kristyren glömde jag att ha i ättika så den blev inte riktigt så vit som jag ville, men de var goda ändå :) dock så kan jag inte äta mer än en då de blir otroligt söta, men nog finns det andra som kan äta fler ;)
Nästa gång så ska jag lägga ner lite mer tid på dem, hade faktiskt lite bråttom när dessa dekorerades.

3 cups mjöl
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
smör, rumstempererat
1 cup socker
1 stort ägg
1/4 tsk citronjuice

Blanda mjöl, salt, bakpulver och vanilj i en bunke och ställ åt sidan. Vispa smör och socker fluffigt med elvisp i en annan bunke. Vispa i äggen, ett i taget. Tillsätt mjölblandningen, lite i taget. Blanda till en jämn och fin deg. Ha i citronjuice. Knåda degen jämn igen.
Packa in degen i plasfolie och lägg den i kylen i ca 45 minuter.
Sätt ugnen på 175 grader.
Kavla ut degen på bakplåtspappersklädd plåt. Kyl i ytterligare 15 minuter. Tryck/skär ut önskade former. Tag bort överflödig deg och kyl i ytterligare 15 minuter. Grädda i 10-12 minuter.
Låt kakorna svalna på bakgaller.
Dekorera ev. med kristyr.

Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Så fina de blev

2011-07-04 @ 10:57:48
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Har tänkt testa på dessa kakor men tyckt dom känns så tråkiga, men oj vad mumsiga dessa verkade! Måste testas!

2011-07-04 @ 12:15:43
URL: http://tartparadiset.blogg.se/
Postat av: Simone - Tårtparadiset

Hittade ingen mail så skriver här :P Undrar mest om det är ok att jag länkar dig på min blogg? På min länklista :)



Sedan ahr jag för mig att jag tog ett recept härifrån nyligen men jag kan inte hitta det.. Det var iaf på en saftig chokladbotten/kaka. Kan du ge mig länken isf? :)

2011-07-04 @ 15:04:10
URL: http://tartparadiset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0