Färskost med Gräslök



Jag har gjort egen färskost :)
Otroligt enkelt och väldigt gott! Billigare vet jag inte om det blev, men helt klart värt det. Det mesta smakar bättre när man gjort det själv. Ett klart plus är att man kan blanda ner precis vilka kryddor och örter som helst :)
Receptet har jag hittat i tidningen Allt om Mat - Grillspecial 2011.


Hemmagjord färskost på hemmagjort hälsobröd... MUMS!

8 dl naturell yoghurt
5 dl gräddfil
½ dl finhackade örter
1 tsk örtsalt
2 krm nymald svartpeppar

Värm försiktigt yoghurt och gräddfil till ca 45 grader så att blandningen skär sig. Rör om under tiden.
Häll upp blandningen i ett kaffefilter (stort) eller i en ren kökshandduk och låt rinna av 4-5 timmar.
Rör ner örterna i osten. Smaka av med örtsalt och peppar. Lägg osten i en burk och förvara den i kylen till servering.

Kommentarer
Postat av: Mandy

Det låter gott, måste jag testa :)

2011-07-31 @ 00:24:10
URL: http://sweetdelights.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0