Apelsinglass med Rabarberrippel





Nu får vi ta en liten paus från alla tårtorna tycker jag, nu kör vi på lite glass :) Passar mycket bättre än en massa tårtor.
Så för att inviga min nya glassmaskin så blev det till att göra glass igår. Hittade en intressant kombination i tidningen Allt om Mat nr  och kände direkt att det var något för mig. Ett extra pluss var ju att jag hade både apelsiner och rabarber hemma :)
Åh, herregud så gott det blev. Mums mums mums! Jag är ju egentligen inte en glassmänniska, men när man gör det själv så blir det mycket roligare att äta de. Jag har redan en ny smet på gång faktiskt... så imorgon blir det nog ett till glassrecept.

Rabarberkompott
200g rabarber
1 msk vatten
2 dl syltsocker
1 tsk vaniljsocker

Apelsinglass
1 vaniljstång
4 dl mjölk (3%)
4 dl vispgrädde
7 äggulor
2 dl socker
2 apelsiner, finrivet skal och saft

Kompott: Ansa och skiva rabarbern. Koka rabarberbitarna med vattnet i ca 2 minuter. Tillsätt socker och vaniljsocker och koka i ytterligare 2 minuter. Låt kompotten kallna.
Glass: Dela vaniljstången på längden och skrapa ut fröna. Koka upp mjölk, grädde, vaniljstång och frön i en kastrull.
Vispa äggulor och socker luftigt. Vispa ner gräddblandningen i äggulorna och häll tillbaka allt i kastrullen. Sjud blandningen under kraftig vispning till 85 grader eller tills den tjocknar. Den får inte koka. Sila och häll smeten i en bunke. Låt svalna och ställ i kylen, gärna över natten.
Tillsätt apelsinskal och saft och kör i glassmaskin. Rippla och varva glassen med rabarberkompotten i en form. Ställ den i frysen i minst 2 timmar.

Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Just den glassen har jag också tänk göra :-), såg det med i Allt om Mat

2011-06-14 @ 20:46:31
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0