Krämig Vaniljglass


Hemskt rent vad mycket glass det blir nu, men det är ju så gott när det är varmt ute... och inne :)


Mmm bär till vaniljglass...


... och choklad... mums!

Jag har lyckats samla på mig en hel del glass recept det senaste året. Har en full mapp i datorn och jag ska testa aaalla... men kanske inte på en gång ;) Nästa glass ska jag nog ha med i månadens sötsak. Jag har nog knäckt en bra nöt nu hehe.
Denna glassen blir jättekrämig och härlig, och en bra sak är att man bara använder två hela ägg istället för kanske 6 äggulor. Mycket smidigare tycker jag.
Kakan som glassen ligger på är en överbliven tårtbotten sedan förra veckan. Här kan ni hitta receptet på den kakan.

2 ägg
3/4 cup socker
2 cups grädde
1 cup standard mjölk
1 vaniljstång

Häll grädden och mjölken i en kastrull. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna, ha ner både stånen och fröna i gräddblandningen. Hetta upp, men låt det inte börja koka. Rör om med jämna mellanrum.
Vispa äggen fluffiga, ca 2 minuter, med elvisp. Tillsätt sedan sockret, lite i taget. Häll sedan ner gräddblandningen, även detta lite i taget. När du hällt i allt och vispat det jämt så häller du tillbaka ner det i kastrullen och värmer upp det på medel värme till 85 grader. Tag av från spisen och tag upp vaniljstången. Låt blandningen stå och svalna i rumstemperatur innan du ställer in den i kylen för att bli helt kall, gärna över natten för bästa resultat.
Sedan så kör du den i glassmaskin, om du har en sådan, efter dess instruktioner. Har du ingen så fryser du den kalla glassen direkt, men rör då om var 20e minut i 3-4 timmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0