Peanutbutter & Jelly Glass



Jag hann tyväär inte blogga innan jag for iväg till jobb imorse, men nu är jag på plats framför datorn och tänkte dela med mig av mitt bidrag till månadens sötsak. Denna månaden är temat "Utländskt". Det kan kanske tänkas vara lite tråkigt att göra något amerikansinspirerat, men what the heck ;)
Jag som är lite inne i en glassfas kom ju genast att tänka på jordnötssmörsglass... ja undra om det kanske kunde bli gott. Jag har tidigare skrivit att jordnötssmör inte är en av mina favoriter så jag väntade med spänning medans glassen stod och frös till sig. Jag hade även i jordgubbssylt så det skulle bli den klassiska PB&J sandwish.
Shit så gott det blev! Jag kan bara rekomendera det! Smaskens!

1 cup standard mjölk
1 cup grädde
1/2 cup socker
1/8 cup (30 ml) glykos
En stor nypa salt
1/2 cup Krämig jordnötssmör

Blanda ner allt utom jordnötssmöret i en kastrull. Koka upp och sjud sedan i ca 2 minuter. Tag bort från värmen och rör sedan ner jordnötssmöret, rör tills det är helt "smält". Sila sedan smeten, låt svalna något, täck skålen och kyl i kylskåp över natten.

Jordgubbssylt
375 grams jordgubbar, delade imindre bitar
1/4 cup vatten
1/4 cup socker
30 ml glykos
2 tsk majsmjöl
1 msk vatten

Ha ner jordgubbar, vatten, socker och glykos i en kastrull. Koka upp och sjud sedan i ca 10 minuter, rör med jämna mellanrum. När gubbarna mjuknar så mosa dem lätt med baksidan av sleven.
Blanda majsmjölet med vattnet. Tag av jordgubbsblandningen från värmen och rör sakta ner majsblandningen. Koka upp igen, koka i ca 2 minuter.
Om det är för stora bitar jordgubbar så kan du alltid mixa dem med en stavmixer. Låt svalna något innan du häller över gubbarna i en påse och kyler helt i kylskåp.


Nu när allt är riktigt kallt kan du göra glassen. Kör glassmeten i glassmaskin efter din maskins instruktioner. När glassen har fått rätt konsistens så varvar du ner den i en, frystålig, burk med jordgubbssylten. Sedan fryser du glassen i minst 4 timmar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0