Rabarbermarmelad



Hade lite rabarber som bara låg och väntade på att användas häromdagen, de blev lite bortglömda på grund av alla tårtor, så jag gjorde lite marmelad när jag fick en liten stund över. Det är är såå sjukt gott alltså! Jag är inte ensam om att känna för att äta upp all marmelad direkt ur burken... men så kan man ju inte göra ;) hehe.
Ja som jag brukar säga, marmelad på nygräddade scones är underbart gott... faktiskt något av det godaste som finns i frukostväg... hotellfrukost är nog det bästa :) men det kan man ju inte få var dag så då får det bli scones med marmelad.
Receptet har jag hittat i tidningen Gourmet nr 6 2011. Underbar tidning!

250g rabarber
2 dl socker (175g)
1 citron, saften

Skala och dela rabarbenstjälkarna i 2 cm stora bitar. Lägg dem i en kastrull, tillsätt socker och citronsaft. Hetta upp och sjud i 15 minuter.
När marmeladen har en temperatur på 102 grader är den klar. Fyll marmeladen på varma burkar och förslut med lock.
Låt svalna och förvara sedan i kylen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0