Applecobbler

Satt och tittade på Sveriges mästerkock (Heja Jennie! Hon är så duktig) och blev sugen på att baka :) Som vanligt hehe. Så jag bestämde mig för att göra något på äpplen eftersom jag har en hel hög hemma som kommer ligga och bli gamla annars. Så jag letade upp ett recept och hittade detta.



5 st äpplen
4 msk vatten
4 msk honung
125g smör, rumsvarmt
2 dl socker
2 dl havregryn
1,25 dl start (frukostflingor)
1,25 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 ägg

Sätt ugnen på 200 grader.
Skala, kärna ur och skiva äpplena i tunna klyftor. Blanda vatten och honung i en kastrull. Lägg i äpplena och koka upp. Sänk värmen, lägg på lock och låt sjuda i ett par minuter tills äpplena är nästan mjuka.
Häll över äpplena i en form, ca 24 cm i diameter, och pudra över kanel.
Blanda smör och socker till en fin och jämn massa. Rör i alla torra ingredienser. Ha i ägget sist och blanda ordentligt.
Klicka ut över äppleklyftorna och grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter.
Servera med vaniljglass eller vaniljsås.


Har äntligen fått köpt mig en urkärnare :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0