blåbärskaka

Ja då har det gått nästa en hel vecka utan att jag startat datorn så nu har jag lite att ta igen :) Jag börjar med ett dela med mig av receptet på en blåbärskaka som jag gjorde till min vän i onsdags. Hon tog med den till jobb på torsdagen. Hon sade senare till mig att det hördes ett högt "Mmmmmmm..." runt hela fikabordet :) Kul att höra!
Kaffekakan som jag gjorde tog jag med mig till dagis och gav till fröknarna. De blev väldigt glada och tyckte den var jättegod :)



ca 15-20 bitar

350g osaltat smör, rumstempererat
350g socker
6 ägg
1 tsk vaniljsocker eller 1 krm vaniljpulver
450g mjöl
2½ msk bakpulver
250 g blådär + extra att dekorera med

1 sats färskostglasyr

Värm ugnen till 175 grader. Vispa samman smör och socker med en elvisp till en lätt och luftig smet. Vispa sedan ner äggen, ett i taget. Vispa ner vanilj, mjöl och bakpulver och vispa tills allt är välblandat. Smeten ska vara lätt och luftig.
Rör försiktigt ner blåbären för hand så att de blir jämn fördelade.
Häll smeten i en smord och mjölad form, 25 cm i diameter med hål i mitten, och släta till den med en spatel. Grädda i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Låt kakan svalna något i formen innan du stjälper upp den på ett galler. Låt den kallna helt innan du brer på färskostglasyren.
Dekorera den sedan med färska blåbär, jag fick ta frysta då jag glömde köpa färska, och pudra över florsocker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0