Citronscones

Det finns inte mycket som är godare än en ljummen scones med ost och marmelad på tidiget på morgonen :)
Jag och min lilla flicka som är ledig från dagis idag ställde oss och bakade lite mini-scones till frukost. De slank ner snabbt. På sconesen hade vi såklart ost, men även en klick marmelad... Morotsmarmelad :)
Dubbla satsen om du vill ha lite större scones.



6-8 mini-scones

75g smör, rumsvarmt
3½ dl mjöl
2 msk socker
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
Skal från en citron
1 dl mjölk

Sätt ugnen på 225 grader.
Mät upp alla de torra ingredienserna och skalet i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda det med mjölblandningen. Häll i mjölken och blanda väl. Degen ska vara kletig så ha inte i extra mjöl.
Klicka ut bullar på en bakpappersklädd plåt och grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuer.
Servera sconesen ljumma med en klick marmelad. Smaskens!


Jag lägger strax upp receptet på morotsmarmeladen... ska bara komma på i vilken av alla mina tidningar som det finns i :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0