Havrekakor med banan

Ja som vanligt när jag köper hem banan så ligger det alltid en stackare som ingen vill äta och vad gör man då... slänger den? Icke sa nicke... här bakar vi :) Så nu när den sista stackarens skal blivit brunt fick den åka ner i en kaksmet och gå ett bättre öde till mötes. Tror nog att de "fina" bananerna blir avundsjuka på de "gamla" som får bli goda kakor. De fina hamnar ju bara i en ryggsäck och äts i ett klassrum :)
Receptet är från Marcus Samuelsson.





1½ tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
2 tsk kanel
2 1/4 cup mjöl
1 cup havregryn
1 cup farinsocker eller honung
2 msk vaniljextrakt (jag hade i 2 krm vaniljpulver istället)
3/4 cup rapsolja
1 ägg
1/4 cup sirap
1 mogen banan, grovt mosad

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda alla de torra ingredienserna. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och blanda ordentligt med en slev. Här tror jag att det är lättast att använda en träslev för det blir lite tungt och en i plast kan lätt knäckas. Klicka sedan ut smeten, med en matsked, på bakpappersklädd plåt. Grädda i ugnen i ca 12 minuter.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Ser jättegott ut! Var kommer glasburken ifrån? Helt otroligt fin!

2011-04-04 @ 11:29:15
Postat av: Rebecka

Ja de var verkligen goda.

Glasburken har jag köpt på Lagerhaus. Finns i två olika storlekar, detta är den mindre av dem :)

2011-04-04 @ 12:18:08
URL: http://rebeckaskok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0