Tacopaj

Detta tänkte jag göra igår egentligen, men jag var såå galet trött när det var dags för middag så det blev det supersnabba och enkla korv med bröd. Väldigt gott det med, men inte riktigt samma sak ;)
Anledningen till att jag var trött var för att jag hade varit uppe hela natten och tittat på Oscars Galan. Så jag fick sovit ungefär 45 minuter när flickorna var hos kompisar igår. Inte så mycket ork i mig alltså :) men konstigt nog så orkade jag ställa mig och baka en kaka igår kväll. Jag funkar så, hur trött jag än är på dagen så försvinner det på kvällen... märkligt tycker jag, men det är kanske något som sitter i sen högstadiet när man satt uppe hela nätterna och spelade Sims :P hehe
Näväl, här kommer receptet på tacopajen jag gjorde idag.


Pajdeg:
100g smör
3 dl mjöl
2 msk creme fraise
en nypa salt

Fyllning:
500g nötfärs
1 gul lök
1 påse taco kryddmix
1½ dl vatten
1 stor röd paprika
ca 1 dl majs
2 dl creme fraise

Börja med pajdegen. Smula sönder smöret tillsammans med mjölet till en massa smulor. Tillsätt creme fraise och salt. Knåda ihop till en slät och fin deg. Rulla till en boll, plasta in och låt den vila i kylen i ca 30 minuter.

  

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken. Fräs köttfärs och lök i en het stekpanna med lite smör i. Tillsätt kryddmixen och vattnet. Rör om så att allt blandas. Låt det koka ner under tiden som du hackar paprikan. Rör ner majs paprika och creme fraise. Låt det stå och småkoka undertiden som du fixar pajskalet.

Lägg pajdegen på plastfolie och kavla ut tunt. Lägg den sedan över en pajform, jämna till och drag av plasten. Nagga botten och sidorna med en gaffel. Förgrädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
Tag ut och fyll skalet med tacofärsen. Riv ost och strö över. Grädda i ytterligare 30 minuter.

  

Sedan är det bara till att mumsa i sig av pajen :) Servera med en trevlig sallad.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0