Chocolate Chip Cookies



Chocolate chip cookies är några av de godaste småkakorna som finns. De håller länge också vilket är ett stort plus. Sedan så kan man i princip blanda ner vad man vill i smeten. Jag håller på att testa en hel del olika recept för att komma fram till vilket som passar mig/oss bäst. Dessa påminner lite om havreflarn, lite knäckiga och väldigt spröda. De blev väldigt goda, men jag har ett annat recept som jag hittade inne hos Bakerella. De är svingoda och går åt på två röda. Så jag tror nog att dessa får stanna i kakburken lite längre... men max en vecka förmodligen då det finns en del kakmonstren i närheten, stora som små ;)
Dessa använde jag mig dessutom av till en cupcakes sats som jag gjorde häromdagen för att fira lite att jag har skrivit över 100 inlägg :) Inte så värst mycket, men får man en bra ursäkt till att baka så ska man ta den.







2 cups mjöl
½ tsk bakpulver
½ tsk salt
2 tsk vaniljsocker
3/4 cup osaltat smör, smält
1 cup farinsocker
½ cup strösocker
1 ägg + 1 äggula
1 cup chokladknappar

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, bakpulver, salt och vanilj i en bunke.
I en annan bunke så blandar du ihop sockret med det smälta smöret. Vispa ner ägg + gula tills det är kladdig smet. Vänd sedan ner mjölblandningen och till sist så har du i chokladknapparna.
Klä ett par plåtar med bakplåtspapper. Nu ska man bestäma storleken på kakorna. Om du vill ha mindre kakor så kan du använda dig av t ex. ett matskedsmått, då blir kakorna ca 7 cm i diameter. Vill du ha större kakor så kan du ta antingen två matskedar och rulla ihop till en boll eller använda dig av en mindre glasskopa. Dessa som jag gjort är med ett matskedsmått. Lägg ut dem på plåtarna med gott om mellanrum och grädda dem i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Låt dem svalna på bakgaller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0