Mocka rutor

Igår var det valborg... vilket jag knappt lade märke till för jag var iväg och träffade mina underbara tjejer :) Vi struntade i allt som hade med valborg att göra och satt inne och åt jättegod mat och drack gott, och som vanligt när vi ses så bakar jag något till oss. Denna gången fick det bli något så enkelt och gott som mocka rutor.
Receptet är från boken Kärleksmums - 101 söta favoriter.



Kaksmet

4 ägg

4 dl socker

4½ dl mjöl

3 tsk bakpulver

6 msk kakao

200g smält smör

1½ dl grädde eller mjölk, Jag använde mjölk

 

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp.

Blanda mjöl, bakpulver och kakao i en annan bunke och vänd sedan ned mjölblandningen i äggsmeten. Smält smöret och häll i mjölken. Häll mjölk- och smörblandningen i smeten och blanda till en jämn och fin smet.
Klä en plåt, med höga kanter, med bakplåtspapper. I receptet så står det att plåten ska ha måtten 40x35 cm, men jag vill ha mina höga och fina så jag hällde smeten i en 30x20 cm plåt istället och ökade tiden till 25 minuter istället för 15 minuter som det står i boken :)
Sedan låter du kakan svalna något och medans den gör det så kan man göra glasyren.
Jag använde mig av ett recept från internet till detta.

Glasyr
150g smör
1½ dl starkt kaffe, Jag hade i Amarula för jag orkade inte koka kaffe ;)
1 dl kakao
2 msk vaniljsocker
6 dl florsocker

Smält smöret i en kastrull, tillsätt kaffe/amarula, kakao, vaniljsocker och florsocker och blanda väl. Häll sedan smeten över kakan och bred ut den jämnt. Strö kokos över glasyren. Ställ kakan kallt så glasyren stelnar.
Sedan skär du upp den i lagom stora fyrkanter och mumsar i dig ;)


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Mockarutor är så gott, sambons absoluta favorit bland mjuka kakor


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0