Potatissallad med Citron



Jag hittade detta receptet någonstans på internet för ett par år sedan. Har för mig att det var inne på AlltomMat.se, men kan inte hitta det igen vad jag än söker på. Sån tur är så sparade min mamma på receptet hon fick av mig när jag en gång bjöd henne på det, för mitt är hux flux borta!
Jag är inte alls speciellt förtjust i sån där färdigköpt potatissallad man köper på typ Ica. Kan äta ungefär en matsked sen vill jag inte ha mer på ett år, men den här kan jag äta hur mycket som helst av känns det som. Den är jättegod och mycket uppskattad överallt jag har haft den med.


1 kg potatis, helst nypotatis om det finns att få tag på
1 dl majonnäs
2 dl matyoghurt, går bra med lätt crème fraiche också
Skal från två citroner
1 vitlöksklyfta
1 knippe salladslök, går även bra med purjolök
½ dl fint hackad dill
Salt och peppar

Börja med att koka potatisen. Häll av vattnet och låt potatisen kallna helt.
Rör sedan ihop majonnäs, matyoghurt, skalet från citronerna och vitlöken. Skiva löken och blanda i den, dill, salt och peppar. Smaka av och tillsätt sedan potatisen som du har hackat grovt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0