Rabarberpajsgrottor

Imorgon fyller jag år och i år känner jag varken för att ha fest eller kalas så jag bjöd ett par av mina nära tjejkompisar på en brunch-picknick istället. Vi hade en jättemysig dag i parken med lite gott att mumsa på och dricka.
Jag hade gjort Matmuffins, Scones med rucola, små Spenatpajer, vanliga scones, cupcakes och små rabarberpajer.
Detta receptet kommer från tidningen Hembakat nr 3 2011.



16 st

Pajskal
2oog smör, rumstempererat
1 tsk vaniljsocker
1 dl socker
4½-5 dl vetemjöl
100g mandelmassa, riven

Fyllning
2oog rabarber, tunt skivade
2 msk vatten
½ dl socker
ev florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, vaniljsocker och socker vitt och poröst med elvisp. Tillsätt mjöl och vispa till en smulig deg. Nyp ihop degen med händerna och vänd upp den på lätt mjölat bakbord.
Dela degen i två bitar och rulla varje bit till en rulle som är 4-5 cm tjock. Skär varje rulle i 8 bitar, á 33g. Fodra små pajformar eller hårda muffinsformar med degen. Fördela mandelmassan på pajbottnarna.
Lägg rabarberbitarna i en kastrull och häll på vattnet. Låt sjuda i några minuter tills rabarbern börjar mjukna. tillsätt sockret och rör om. Fördela fyllningen i formarna.
Grädda pajerna mitt i ugnen i 20-25 minuter. Låt svalna på ett galler och pudra dem ev. med lita florsocker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0