Formfranska



Igår tog brödet slut igen... suck tänkte jag. Är det något man köper mer än bröd?! Jo mjölk och ägg då såklart, men satan vad det går åt snabbt. Sur över vilket slöseri med pengar så bestämde jag mig för att baka ett eget rostbröd, då detta är det som äts mest här hemma, och kom på att jag sett ett recept på just rostbröd inne hos underbara Tea som driver bloggen Sötasaker. Kanon! Verkligen kanon. Och såå gott det blev också!
Jag var faktiskt helt säker på att jag skulle misslyckas, vilket jag gör typ hälften av gångerna jag bakar bröd ;) eller tja, helt misslyckade blir de ju såklart inte, bara en liten aning degiga i mitten kanske. Men dessa blev jättebra.
Hehe visserligen så hade jag lite problem, det måste jag erkänna. Jag bestämde mig för att dubbla receptet och av någon märklig anledning så blev den en aning kladdig så jag fick ha i lite extra mjöl. Nästa gång får det bli ett bröd och se om det blir någon skillnad.



Fint dekorerade med sesamfrön och blå valmofrön i väntan på gräddning



Klara!



Dags att ta fram kniven



Mmm... macka med philadephiaost och tomat... Smaskens!!!

Jag lägger in Teas recept som jag sedan dubblade.

25 g jäst
3 dl vatten
1 msk socker
1 msk rapsolja
1 tsk salt
5 ½ dl vetemjöl
1 ägg till pensling
sesamfrön/valmofrön till garnering

Rör ut jästen i det ljumna vattnet och tillsätt därefter socker, olja och salt. Arbeta ner vetemjölet och låt sedan degen jäsa i minst 30 minuter under duk. Ta upp degen på arbetsbänken och knåda den ordentligt och länge (använd lite vetemjöl till knådningen om det behövs). Forma till en limpa och lägg i bakplåtspappersklädd brödform. Jäs ytterligare 30 minuter under duk och pensla sedan med uppvispat ägg och strö över frön. Grädda i 225 grader i cirka 25 minuter.


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Så härligt fluffigt det ser ut, måste testa hennes recept redan i helgen, rostebröd till söndagsfrukosten är ett måste :-)

2011-05-26 @ 20:59:18
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Diana

tack för receptet!! ska testas!! =)!

2011-05-26 @ 23:56:20
URL: http://dianaws.blogg.se/
Postat av: M A L I N

Vi gjorde också dubbelsats och den blev huuur kladdig som helst. Dem står på sista jäsningen nu, förhoppningsvis blir dem bra!

2011-06-21 @ 21:33:13
URL: http://santhic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0