Toffee Bar Brownie Tårta



Igår hade jag ingen att leka med (inte så att jag kände för att vara social, har en grym huvudvärk) så då bakade jag en tårta som jag länge har velat göra. Och när jag var klar med den så sade jag till mig själv "Och vad ska jag nu göra med denna då?". Inte så att jag kan äta upp hela själv. Visst här finns fler i hushållet, men den är otroligt mäktig så det räcker gott och väl med en liten bit. Ja, jag kanske ska ta med en bit till jobb och bjuda de anställda på varsin bit... det hade de nog uppskattat :) det hade jag i alla fall gjort!
Receptet har jag hittat här och designen på tårtan har jag kopierat från denna sidan.



Det är viktigt att tänka på att bottnarna har kallnat helt innan du bygger ihop tårtan, annars så smälter fyllningen och det blir inte så bra då :) Lika så gäller det med kaffet, det ska också kallna helt innan du vispar ner det i fyllningen och frostingen.

Till bottnarna

2 cups osaltat smör
450g mörk choklad, hackad (jag använde hälften ljus och hälften mörk choklad)
3 cups socker
8 stora ägg
2 msk vaniljpulver
2½ cups mjöl
½ tsk salt

Frostingen

3 cups vispgrädde
1/3 cup florsocker
1 tsk vaniljpulver
2 msk instant espresso pulver upplöst i 2 tsk kokande vatten, kallnat

Fyllningen

450g mascarpone ost
2 msk instant espresso pulver upplöst i 2 tsk kokande vatten, kallnat
½ cup florsocker
2 tsk vaniljpulver
En nypa salt
1 cup frosting (ovan)

Garnering
Twix-chokladkakor

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla fyra (om du har det) formar, 20 cm i diameter. Smält den hackade chokladen och smöret i en stor värmetålig skål över vattenbad, till det är en jämn och fin smet.
Vispa sedan ner socker, äggen, ett i taget, vanilj i ca 1 minut, tills det är väl blandat. Siktat ner mjölet och ha i saltet och vispa tills det är en jämn smet.
Fördela smeten i de 4 formarna. Grädda två stycken åt gången i 20-25 minuter.
Tag ut ur ugnen och ställ på galler för att svalna. Låt bottnarna svalna i 30 minuter i formarna innan du stjälper upp dem.
Låt dem kallna helt.

Frostingen: Vispa grädden tills det bildes små mjuka toppar. Tillsätt siktat florsocker, vanilj och kaffe. Vispa tills det bildas styva toppar. Ställ in i kylen till senare.

Fyllningen: Vispa mascarpone osten (med degkrokarna), kaffet, siktat florsocker, vanilj och salt till en fluffig smet, ca 2 minuter. Vänd sedan försiktigt ner 1 cup av frostingen i smeten.


Sedan så är det bara till att bygga ihopa tårtan och dekorera den med hackade twix-chokladkakor :)

Kommentarer
Postat av: Carola

Jag tycker din tårta blev finare än där du snodde designen ifrån. Men var den god då? den ser jätte god ut

2011-07-11 @ 16:56:16
URL: http://www.mycakes.se
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Vilken härlig tårta och så gott det låter

2011-07-12 @ 06:34:55
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Cecilia

Häftig! Låter underbart gott dessutom :)

2011-07-13 @ 16:07:39
URL: http://flickanokakorna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0