Fläderchampagne

Glaset är lite grönt så det är därför som bubblet ser grönt ut hät :)

Jag har ju helt glömt bort att visa och berätta för er om mitt flädermakeri :) Jag har varit sugen på att testa och göra fläderchampagne sedan jag sett det i ett av mina favorit program, River Cottage. Och i år fick jag äntligen tummarna loss för att gå på fläderjakt. Jag en vän och yngsta dottern var ute på "landet" och sprang runt i två stora trädgårdar och klippte av de härliga blommorna. Vi hittade ett bra ställe på vägen hem också så vi klippte lite till då :)



Det är skönt att ha med sig barn på sånt här så slipper man göra det själv hehe.
Idag smakade Evelina på fläderbubblet och tyckte det var lite för surt och ville ha i saft. Tokiga unge tänkte jag, men vi testade och det blev faktiskt riktigt gott!
Det står i receptet att det kan bli några procent i drickan så det fick bli endast ett smakprov för henne, men vi vuxna kan dricka hur mycket vi vill ;)
Jag tycker det är väldigt häftigt att det är så enkelt att göra eget bubbel. Jag ska helt klart testa vidare på det här :)



Receptet hittade jag inne hos Pickipicki, men jag dubblade satsen och tog bort en msk vinäger och det blev jättebra :)

Till ca 5 liter bubbel

Fläderbubbel
30 blomklasar
ca 6 dl socker
1 msk vitvinsvinäger alt äppelcidervinäger
5 l vatten
2 citron

Skölj inte blomklasarna, men plocka bort eventuella småkryp och liknande. Blanda vatten, socker och vinäger i en stor bunke eller kastrull.
Skala citronen med en potatisskalare och tillsätt skalet, liksom saft från en halv citron. Rör om ordentligt och tillsätt därefter blomklasarna. Låt stå övertäckt (handduk el liknande) i sval rumstemperatur i ett dygn.
Sila därefter genom en duk och häll upp i väl rengjorda flaskor. Fyll inte hela vägen upp.
Låt stå i sval rumstemperatur några dagar och kontrollera därefter flaskorna för att se om det bubblar. När det bubblar ställs flaskorna in i kylen, annars får de stå framme ytterligare ett par dagar.
Förvara flaskorna med korken inte fullt åtskruvad, för att det inte ska bli övertryck och flaskor som smäller. Man kan också skruva av korken lite då och då, för att släppa ut kolsyra. Fläderbubblet serveras välkylt och håller upp till tre veckor.


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Kul med egen hemmagjord champagne :-)

2011-07-18 @ 20:20:24
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0