Tårtbotten


Tänkte dela med mig av receptet jag använder mig av när jag gör tårtbottnar. Det vimlar visserligen redan av en massa olika, men jag kan ju inte vara sämre ;)
När du ska dela din kaka så kan du ställa in den i frysen i ca 10 minuter så smular kakan inte lika mycket när du skär i den.

Till 28 cm kakform

3 dl socker
7-8 ägg, beroende på storlek
1½ msk bakpulver
2 dl potatismjöl
3 dl mjöl

Till en 24 cm kakform

2½ dl socker
6 ägg
1 msk bakpulver
1½ dl potatismjöl
2 dl mjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla din form.
Vispa socker och ägg posigt, ett ägg i taget. Använd helst elvisp. Sedan vispar du ner bakpulvret. Blanda potatismjöl och mjöl i en annan bunke och sikta sedan ner det i äggsmeten. Vispa smeten jämn och fin.
Häll sedan ner i din mjölade form och grädda i mitten av ugnen i ca 35 minuter. Låt kakan svalna något i formen innan du stjälper upp den. Låt den kallna helt innan du fyller den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0