Hummingbirdtårta

Denna tårtan gjorde jag i lördags när jag skulle iväg och träffa ett par vänner.
Receptet är från min nyinköpta bok "Lyxiga cupcakes & läckra kakor". Som det stod i receptet så använde jag tre kakformar (ca 20cm i diameter) istället för en. Självklart går det bra att använda en, men då måste den stå inne längre i ugnen. Lägg bakplåtspapper i botten av formarna.
Kakan blev jättegod och saftig. Jag kommer garanterat göra den fler gånger.
Detta blir mitt bidrag till månadens sötsak hos Söta saker. Temat denna månaden är frukt.





10-12 bitar

300g socker
3 ägg
3 dl solrosolja
270g mosad banan
1 tsk malen kanel, plus extra att dekorera med
300g mjöl
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
1/4 tsk vaniljessens (jag använde vaniljpulver)
100g ananas på burk, i små bitar
100g hackade pekannötter, plus extra nötter, hackade och hela, att dekorera med

Värm ugnen till 175 grader.
Lägg socker, ägg, olja, banan och kanel i en bunke och vispa samman alla ingredienser med en elvisp (smeten måste inte vara helt slät). Tillsätt långsamt mjöl, bikarbonat, salt och vaniljessens och fortsätt att vispa tills allt är välblandat.
Rör ner ananasbitarna och pekannötterna för hand så att de blir jämnt fördelade.
Fördela smeten jämnt mellan de klädda formarna och släta till den med en spatel. Grädda i ugn i 20-25 minuter, eller tills bottnarna är gyllenbruna och fjädrar tillbaka när du trycker lätt på dem med fingertoppen. Låt bottnarna svalna något i formarna innan du stjälper upp dem på galler och låter dem kallna.
När tårtbottnarna har kallnat lägger du en av dem på ett tårtfat och brer på en fjärdedel av färskostglasyren med en spatel. Lägg på en tårtbotten till och bred på ytterligare en fjärdedel av glasyren. Lägg på den sista tårtbottnen överst och bred på resten av glasyren på ovansidan och sidorna. Dekorera med pekannötter och pudra med lite kanel.



Färskostglasyr

600g florsocker, siktat
100g osaltat smör, rumstempererat
250g naturell färskost, kall

Vispa ihop florsocker och smör till en slät smet med elvisp på medellåg hastighet. Tillsätt all färskost och vispa tills den är helt sammanblandad med smöret och florsockret. Vispa sedan på medelhög hastighet. Fortsätt att vispa tills glasyren är lätt och fluffig, minst 5 minuter. Vispa inte för länge, eftersom glasyren snabbt kan bli lös.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Mmm mumsigt! Har också den kokboken! Finns mycket gott där!

2011-04-03 @ 16:42:32
URL: http://sandraskok.blogspot.com
Postat av: Sannas Goda

fin tårta!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0