Sockermassa



Jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet jag använder till sockermassa (sp). Jag minns inte vart jag fick det ifrån, men men... här kommer det i alla fall.
Tänk på att du gör det i god tid då massan ska vila i minst ett dygn innan användning :)

60g kallt vatten
1 msk gelatinpulver
175g vit sirap
1 msk glycos
2 msk kokosfett eller neutral olja
800-900g florsocker
1 krm ättiksprit
ev. färg och smak

Blanda gelatinpulvert med det kalla vattnet och låt det stå tills det stelnat. Ställ skålen med gelatinet över ett vattenbad. Låt stå tills gelatinet har löst sig. Tillsätt allt utom ättikan och florsockret. Rör försiktigt tills allt är sammanblandat väl. Låt svalna något.
Tillsätt ev. smak och färg. Börja med att ta i ca 1 dl florsocker och vispa samman med en elvisp, använd degkrokarna annars har du florsocker i hela köket sen ;). När du vispat samman det så kan du ha i ättikan. Fortsätt sedan att blanda ner florsocker lite i taget tills du har en kladdig deg. Häll antingen i den i en plastpåsen eller häll ut den på plastfolie. Täck degen väl, gärna med dubbla påsar/plastfolie. Låt degen vila i kylen i minst ett dygn innan du ska använda den. Mjöla bordet ordentligt med florsocker när du ska knåda och kavla ut den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0