Evelinas egna Kladdkaka



Härom dagen när jag höll på att baka en tårta så sa min yngsta dotter att hon minsann också ville baka. Då sa jag
"Då får du hitta på något alldeles eget... klarar du det?!" "JA!" sa hon högt och glatt :) Så hon fick en skål, visp och alla ingredienser som hon bad om. "Det ska bli en kladdkaka, för det tycker jag är gott!". Hon hade sån koll på exakt allt hon gjorde. Hon har visserligen stått och sett på en hel del när jag bakat. Jag trodde först att hon skulle ta väldigt orimliga mått... ja så som barn gör. De tänker ju inte riktigt likadant som oss ;) men icke, full koll som sagt.



Sedan så skulle den dekoreras också. Först med grädde och sedan med lite frukt och bär.
Väldigt stolt är jag över min lilla fis som kunde göra en så fin tårta helt själv!



... och otroligt god blev den också!

Hon ville absolut att jag skulle dela med mig av hennes recept till er så då får jag ju såklart göra det med :)
Senare i veckan så kommer det kanske ett till barn-recept, för när stora tjejen kom hem från skolan så ville hon ju också såklart göra en. Ska bli spännade och se vad det blir för något :)


3 ägg
2½ dl socker
3½ msk kakao
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
3/4 dl flytande margarin

Börja med att vispa ägg och socker poröst. Vispa sedan när alla de torra ingredienserna och till sist så häller du ner det flytande margarinet. Vispa tills det blir en fin och klumpfri smet.
Häll upp smeten i en smord och mjölad form, 24 cm, och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
Låt svalna.
Servera med grädde och bär.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0