Amerikanska Pannkakor med Blåbär

Då var det dags att göra något till Månadens Sötsak hos Söta saker. Denna månaden är temat brunch och idag fick jag lite tid över under tiden som jag bakade helgens tårtbottnar. Jag blev såå sugen på amerikanska pannkakor, mums så gott det är. Kommer ihåg när jag var liten och min kompis mamma gjorde sådana. Vi tryckte säkert i oss 50 pannkakor var ;) och fullt med sirap. Konstigt att man inte blev tjock hehe.
Ja hur som helst så tänkte jag att detta passar ju utmärkt till brunch. Blåbären som jag hade i var aningen stora, får försöka hitta mindre nästa gång :)





200g mjöl
1 tsk bakpulver
en nypa salt
1 ägg
3 dl mjölk
1 msk smält smör eller margarin
150g blåbär, eller andra bär/frukt

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Vispa upp ägget med mjölken och blanda sedan ner det i mjölblandningen, tillsätt det smälta smöret. Vispa tills smeten är jämn och fin. Rör sedan försiktigt i lite mer än hälften av blåbären.
Klicka ut små plättar i en stor stekpanna. Jag använder en glasskopa, det blir lagom mycket smet i till en plätt. Givetvis kan man steka dem i ett plättjärn om man vill, men jag gillar att de blir lite "krokiga". Stek dem på medelhög värme i ca 3 minuter, tills det blir små bubblor på ovansidan. Vänd pannkakorna och stek dem i ytterligare 2-3 minuter.

Servara med resten av blåbären och med sipar.

 


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Så gott det ser ut

Postat av: Rebecka

Jag lovar att de var super smaskiga :)

2011-04-27 @ 20:14:15
URL: http://rebeckaskok.blogg.se/
Postat av: Nellie - Sockertussen

Jisses vad gott det ser ut!

Jag gillar hur du fotat medan sirapen rinner från pannkakorna =)



Kram

2011-04-29 @ 12:59:23
URL: http://sockertussen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0