Knäckebröd

Nu har det lyckats gå ett tag igen. Det blir lätt så när man har barn som tar en massa tid... men räds icke ;) Jag ska lägga upp allt som jag pysslat med de senaste dagarna.
Jag börjar med knäckebröden som vi gjorde häromdagen. I receptet står det att degen ska bli kladdig... det blev inte min. Jag har absolut ingen aning om vad det var som gick fel, men de blev goda ändå :) Jag använde vanliga runta utstickare medans flickorna använde lite olika pepparkaksformar.
Receptet hittade jag i min tidning, "Hembakat" nr 2



ca 50 st

1/4 pkt jäst
5 dl mjölk
1 msk honung
4½ dl grovt rågmjöl
8 dl grahamsmjöl
½ msk salt
2 dl vetemjöl till utbakning

Garnering
1 dl sesamfrö
½ dl linfrö
1 msk flingsalt

Smula ner jästen i en bunke. Måtta upp mjölken och häll den över jästen. Rör tills jästen löst sig.
Måtta upp resten av ingredienserna utom vetemjölet och garneringen och häll i bunken. Rör till en slät deg. Degen blir väldigt kladdig. (inte min ;))
Slå in degen i plastfolie och lägg den i kylskåpet att vila i minst en timme. Blanda under tiden frön och flingsalt i en skål.
Strö ut vetemjölet över bakbordet och ta degen ur plastfolien och lägg på bordet. Kavla ut degen tills den blir ca 2 mm tjock. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper på ett par plåtar.
Stansa ut bitar med en form. Lägg bitarna på plåtarna. Spreja vatten med en sprejflaska över degbitarna så att de blir fuktiga. Strö fröblandningen över och tryck försiktigt fast fröna med en kavel.
Sätt en plåt i taget i ugnen och grädda bröden i ca 7 minuter tills de livit lite hårda och knapriga.
Ta ut plåtarna och låt knäckebröden svalna. Förvara dem i en fin burk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0