Frukostbröd



Jag har testat ett nytt recept på vitt frukostbröd och det här blev faktiskt ännu godare än det andra jag bakat ett par gånger. Så nu kommer jag helt att byta ut det mot detta. Jag hittade receptet i min nya bok Baka Steg-för-steg.
Brödet får en härlig, lite hårdare, yta och insidan blir otroligt fluffig, jämn och fin.
När jag tog första tuggan så tänkte jag "Jag ska aldrig köpa bröd igen!"... Såklart kommer jag inte kunna hålla det, men det bekräftar ju bara att det är väldigt gott detta brödet :)



1 bröd

1 ägg + 1 gula
1½-2 dl ljummet vatten
500g siktat mjöl + lite extra till bakbordet
1½ tsk salt
2 tsk socker
2 txk torrjäst
25g tärnat smör
Olja till att smörja bunke + plåten

Hispa ihop ägg, gula och vatten i en bunke. Tillsätt så mycket vatten att du får 3 dl vätska. Rör om.
Lägg mjöl, salt, socker och jäst i en annan bunke och blanda. Nyp ner smöret med fingrarnatill en smulig massa.
Gör en grop i mitten och häll ner äggblandningenoch arbeta ihop till en slät deg. Stjälp upp på lätt mjölad yta och knåda ordentligt i ca 10 minuter.
Olja en bunke. Forma degen till en boll och lägg den i skålen.. Täck över med plastfolie och låt den jäsa på varm plats i 1 timme, eller till dubbel storlek.
Värm ugnen till 225 grader. Olja en avlång form. Lägg upp degen på en lätt mjölad yta och knåda den slät i ca 1 minut. Forma degen till samma längd som formen och tre gånger så bred. Vik ihop degen tre gånger på bredden och lägg den i formen med skarven nedåt.
Täck över och låt jäsa upp över kanten på varm plats i 30 minuter. Grädda i mitten av ugnen i 30 minuter, eller tills brödet är fast och gyllenbrunt. Låt det sedan kallna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0