MorotsCupcakes



I måndags så gjorde jag dessa cupcakes till en kompis. De skulle med till jobbet och smaskas på på tisdagen.
Jag fick fria händer, att baka något gott till jobbet, men ingen tårta! :)
Eftersom det var till en massa tandläkar-människor så bestämde jag mig för att göra en "nyttigare" (hehe) kaka, alltså blev det morotskaka... och så skulle det vara till 18 personer, så istället för att göra en stor kaka så gjorde jag 18 små.
Jag ville testa ett nytt recept på morotskaka och till min stora lycka så fanns det även ett sådant i min bok, Baka steg-för-steg.
Jag valde att ta bort några av ingredienserna då det fanns nötallergiker. Om man inte är allergisk så kan man även ha i 55g valnötter, 85g russin och ½ tsk muskotnöt.
Russina tog jag bort av en annan anledning ;)

1 3/4 dl solrosolja
175g ljust muscovadosocker
3 vispade ägg
175g riven morot
rivet skal av en apelsin
175g mjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk mald kanel
Strimlor av apelsinskal till dekoration

Färskostfrosting
200g färskost, tex philadelphiaost
100g florsocker
2 tsk apelsinsaft

Värm ugnen till 175 grader. Lägg muffinsformar av papper i en muffinsplåt.
Rör ihop olja, socker och ägg i en bunke. Tillsätt morot och apelsinskal. Sikta ner mjöl, bikarbonat och kanel och rör ihopihop till en jämn smet.
Skeda upp smeten i formarna, fyll dem 2/3. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 minuter. Låt dem svalna helt, gärna på galler, innan du brer på frostingen.

Frostingen: Blanda ost, florsocker och apelsinsaft i en bunke och rör till en slät smet. Rör inte för mycket för då blir den lös. Bred frostingen på cupcakesen och dekorera med apelsinskal.

Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Mmmm, de ser riktigt goda ut! Jag tycker att morotskaka är perfekt att servera i cupcakeform, ser snyggt ut och blir en lagom portion. De uppskattades säkert ;)

2011-08-27 @ 01:25:07
URL: http://daedalsmat.sajto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0