banankaka

Detta receptet har jag fått från min svärfarmor. Kakan blir jättesaftig och god. Jag har inte tidigare tyckt om banankaka, men efter att jag smakade denna så var jag fast :)
När man har bruna bananer hemma så är detta perfekt att göra. Händer ganska ofta att mina bananer hinner bli bruna så detta bakas ofta, som igår tex :)
Använd inte "gula" bananer för då blir kakan lätt torr och inte alls så jättesaftig som med mogna bananer.


(Kakan blev lite bränd på ytan för min gamla dumma ugna som är helt opålitlig)

2-3 mogna bananer, beroende på storleken
1½ dl socker
1 ägg
50g smält smör
4 msk kaffegrädde
1½ dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 krm bikarbonat

Sätt ugnen på 175 grader.
Mosa bananerna med en gaffel.
Smöra och bröa en avlång form, ca 1 liter.
Vispa ägg och socker poröst i en bunke. Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke och rör sedan ner det i äggsmeten. Sedan häller du i det smälta smöret och kaffegrädden. Rör om och häll sist i bananmoset. Blanda väl.
Häll upp i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0