Cheesecake glass

Ja som jag skrev igår så gjorde jag glass. Jag hade inget recept på cheesecake glass så jag googlade det och hittade in på en annan blogg, Cupcakesfluffan. Den blev sjukt god så den ska göras om... för risken finns att jag äter upp min väns glass också ;)
Fluffan har en massa härliga glass-recept som jag ska testa sen. Fastnade även för en chokladglass som hon hade gjort så den gjorde jag också :)
Här är hennes recept på cheesecake glass.



6 äggulor
2,5 dl vispgrädde
2,5 dl standardmjölk
1 vaniljstång
1,5 dl socker
200 gram philadelphiaost
7-8 krossade digestivekex

Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna, lägg fräna, vaniljstången, mjölk och grädde i en kastrull och koka upp detta. Ställ den sedan åt sidan.
Vispa ägg och socker fluffigt. Rör philadelphiaost mjukt.
Tillsätt gräddmjölken till äggsmeten under vispning. Tillsätt sedan philadelphiaosten och rör till en jämn smet.
Häll tillbaka glassmeten i kastrullen och värm detta på svag värme tills det börjar tjockna och glassmeten når strax under kokpunkt, dvs 85 grader, det får inte koka.
Kyl glassmeten i vattenbad och ställ därefter in den i kylskåpet så att den blir helt kall, gärna över natten.
För att göra glass i frysen: Blanda i de krossade digestivekexen. Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var tjugonde minut i 3–4 timmar.
För att göra glass i glassmaskin: Följ instruktionerna för din glassmaskin. När glassen nästan är klar så häller du i de krossade digestivekexen och låter glassmaskinen gå en stund till. Häll sedan upp den i en form och ställ in den i frysen några timmar.

Jordgubbssås

1 liter jordgubbar
1 dl socker
1 msk pressad lime

Halvera jordgubbarna och lägg som i en kastrull. Blanda i socker och limesaft.
Använder du färska jordgubbar låter du dom stå och dra i sockerblandningen 2 timmar, använder du frysta jordgubbar kan du koka dom med en gång.
Värm jordgubbarna över medelhög värme och låt dom småkoka i ca 10 minuter, sockret skall ha smält och jordgubbarna skall ha blivit lite mosiga.
Servera såsen varm eller kall, jag lät min bli ljummen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0