Choklad cupcakes med hallon&vaniljsmörkräm

Idag hade min äldsta flicka med sig en kompis hem från skolan. Såklart så skulle det bakas då :)
Flckorna fick själv bestämma vad de skulle baka och hur de skulle se ut. De bestämde sig för choklad cupcakes. Själv gjorde jag en sats vanilj cupcakes med hallon i. Super gott!

Till ca 12 cupcakes

115g rumsvarmt smör
1½ dl socker
2 ägg
2dl mjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1-2 msk mjölk

Sätt ugnen på 175 grader. Ställ i muffinsformar i en muffinsplåt.
Vispa ihop smör och socker, förhand eller med elvisp, till en pösig smet. Vispa sedan ner äggen, ett i taget.
Vänd ner mjöl, kakao och bakpulver. Rör ner mjölken. Det ska bli en krämig smet som går att skeda upp i formarna. Jag använder en glasskopa till min smet. Blir perfekt storlek på cupcakesen då :)
Grädda i ca 15 minuter. Kolla med en provsticka om de är klara. Är stickan helt torr så är de klara.
Ställ över kakorna på galler och låt svalna helt innan du dekorerar dem.

Flickorna stoppade ner lite chokladkulor som vi hittade i godisskåpet :) jag brukar köpa lite marabochoklad, grovhacka och blanda ner det i smeten. Det går alltid hem, hos vuxna som hos små.
Sedan dekorerade flickorna cupcakesen med en smörkräm som vi smaksatte med hallonessence.
De var så duktiga. Det enda jag hjälpte dem med var ugnen och att spritsa ut smörkrämen, resten fixade de själv :)

Hallonsmörkräm:
100g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Några droppar rosa hushållsfärg
Ett par droppar hallonessence

Vaniljsmörkröm:
100g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Det är bara till att röra ihopa allt till en slät smet och sedan fylla en spritspåse med smörkrämen och spritsa på cupcakesen. Vill du få två färger som jag har så fyller du påsen med vaniljkräm på ena "väggen" och hallonkräm på andra "väggen" av påsen. Det är inte speciellt svårt :)
Chokladen på toppen är Maltesers.

Filippa ville ha med sig några cupcakes hem och bjuda sin pappa och syster på, så vi packade ihop en liten låda.



Hoppas de var goda!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0