Kladdkaka med banan

Här är mitt sista minuten-bidrag till Månadens sötsak. Denna månadens tema är nygammalt. Jag hade ett par väldigt mogna bananer hemma och bestämde mig för att göra en kladdkaka med banan i :) Det blev precis så gott som jag trodde det skulle vara. Banan och choklad passar så fint ihopa. Mums!



8-10 pers

150 g smör
2 st ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
2 st mogna bananer

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret, tag av från värmen och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, vaniljsocker och kakao i en bunke. Rör ner mjölblandningen i äggvispet och blanda till en jämn smet. Rör i det smälta smöret. Hacka bananerna grovt och rör ner dem i smeten. Smöra och mjöla en form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i 25 minuter.
Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna till rumstemperatur. Förvara den därefter i kylen tills servering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0