Sheperd's pie

Mmm igår gjorde jag Sheperds pie till middag. Åh det är såå gott alltså. Fast det blev inte riktigt rätt eftersom jag inte hade någon lammfärs hemma. Jag hade allt utom det och orkade inte gå och handla så jag hade i nötfärs istället och det blev supergott det med :)



6 portioner

ca 500g lammfärs (eller nöt)
2 gula lökar
200g rotselleri
3 morötter
Smör till stekning
Tomatpuré
Svartpeppar
Salt
1 burk krossade tomater (400g)
4 dl vatten
1 msk hackad timjan
2 lagerblad

Mos:
700g potatis
300g palsternacka
2 dl mjölk
3 msk smör
1 äggula
1½ tsk salt
Svartpeppar

Garnering:
Hackad timjan
Flingsalt
Svartpeppar

Skala och hacka löken. Skala och skär selleri och morötterna i tärningar.
Bryn köttfärsen och rotfrukterna tillsammans i smör i en stekpanna. Tillsätt tomatpuré. Krydda med salt och peppar. Lägg över allt i en gryta.
Tillsätt krossade tomater, vatten, timjan och lagerblad i grytan. Låt puttra under lock i ca 1 timme.
Skala och skär potatis och palsternacka i mindre bitar. Koka dem i saltat vatten i en kastrull tills de är mjuka, ungefär 15-20 minuter. Häll av vattnet och mosa rotfrukterna. Tillsätt mjölk, smör och äggula. Vispa till ett mos med el- eller ballongvisp. Smaka av med salt och peppar.
Sätt ugnen på 250 grade. Fördela grytan i en ugnssäker form eller i portionsformar. Täck med mos. Strö över timjan, salt och peppar ocg gratinera i mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Servera och njut :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0