Key lime pie

Igår snubblade jag in på www.sotasaker.com och såg det här "månadens sötsak". Bestämde mig genast för att jag också skulle vara med och baka. Väldigt kul idé tycker jag :)
Så mitt bidrag till månadens sötsak (temat denna månaden är Efterrätt) är Key lime pie. Det är suuupergott och jag gör det på tok för sällan.



4 portioner

Bottnar
200 g digestivekex
100 g smör

Fyllning
En burk kondenserad mjölk (400g)
4-5 st liméfrukter, skal och saft
4 äggulor

Dekor
Vispad grädde
Limeskivor


Sätt ugnen på 175 grader.
Stoppa kexen i en påse, knyt, och smula dem med hjälp av en kavel. Det går även bra att mixa dem i en matberedare, men jag föredrar att kavla dem för det blir mindre disk då.
Smält smöret och blanda med smulorna. Tryck ut smuldegen i fyra små pajformar och grädda dem i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Ta ut och låt svalna.
Blanda äggulor, kondenserad mjölk samt saft och skal i en bunke. Låt smeten stå mellan 30-60 minuter så den drar åt sig mycket smak av limeskalen. Sila sedan bort skalen och släng dem. Häll ner smeten i formarna och grädda i ytterligare 15 minuter. Ta ut och låt svalna helt.
Garnera med en klick vispad grädde och en skiva lime.


Njut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0