Choklad Whoopie Pies



Igår provade jag att göra Whoopie pies för första gången och det gick över förväntan :)
Jag använde mig av ett recept inne på Sockerrus. Jag tyckte dock att kakorna blev lite för salta så nästa gång så ska jag bara ha i 1/4 tsk salt.
Sedan fyllde jag dem med en rosa swiss meringue smörkräm.



100 g smör, rumsvarmt
1 1/4 dl socker
1 ägg, rumsvarmt
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl kakao
1/2 tsk vaniljpulver
1 tsk salt
1 1/2 dl mjölk

Vispa smör och socker till en fluffig kräm. Tillsätt ägget och rör om till det är väl blandat. Rör ner alla torrvaror och rör om. Avsluta med att hälla i mjölken och rör om försiktigt tills allt är blandat (OBS: Vispar du för mycket kan smeten lätt bli för rinnig och whoopisarna platta).
Häll i smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa ut på en bakpapperklädd plåt (gör dem lite större än en 5 krona). Har du ingen spritspåse och tyll så går det lika bra att klicka ut dem på plåten med hjälp av sked.
Grädda kakorna på 175 grader i nedre delen av ugnen (nära mitten) i 8-10 min. I min ugn ska de stå inne i 9 min men det skiljer sig åt från ugn till ugn. Håll koll på dem så att de inte får färg i kanterna. De ska vara lite fluffiga och mjuka inuti.


Kommentarer
Postat av: Hanna - Bakfnatt

Hejsan! Vilken härlig blogg du har med en massa fina bakverk och bilder! Riktigt snygga whoppie pies om du frågar mig ;-)

2011-07-15 @ 15:25:26
URL: http://www.bakfnatt.blogspot.com
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Whoopies är himla goda, så gott det låter med rosa swiss meringue smörkräm

2011-07-15 @ 21:28:20
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0