Kokos-kakao-havre-kaffebollar...



... ja eller vad man nu ska kalla dem. Jag har alltid kallat dem för N*bollar, men det får man inte kalla dem längre... så dumt allt sånt är tycker jag. Men men vad de än har för namn så är de vansinigt goda och de försvinner snabbare än vad det tar att göra dem.
Vi hade med oss dessa till vår lilla utflykt som vi hade i tisdags morse. Vi var nämligen inne i Malmö och satt i publiken på sommarlovsmorgon. Inte något jag var överdrivet sugen på då det är min enda lediga dag, men vad gör man inte för de små liven ;)
Vi var där redan kl 07:20 för att få bra platser och det fick vi.



Nämligen längst fram. Hu tänkte jag för jag ville helst inte synas så mycket, men som sagt, vad gör man inte.
Det var spännande (inte för mig) att se hur allt gick till på riktigt och mysigt att fika i pauserna.



Förutom dessa så hade vi med oss flädersaft (recept på det kommer i veckan) bullar och några tunnbrödsrullar fyllda med en massa gott.



Evelina gav Malin och Kringlan en teckning när hon fick deras autograf :)

ca 25 stora bollar

200g rumsvarmt smör
2 dl socker
2 msk vanilksocker
5 msk kakao
6 dl havregryn
4 msk starkt kaffe, kallt

Kokos, strössel, pärlsocker till garnering

Blanda samman alla ingredienser utom havregryn och kaffen. När det är en kladdig smet så tillsätter du havre och blandar in det väl. Häll i kaffet, lite i taget tills du är nöjd med konsistensen och smaker. Rulla bollar i valfri storlek och rulla dem i kokos, strösset eller pärlsocker. Ställ dem i kylen ett litet tag och ät sedan :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0