Lite Vuxen Hallonglass



När jag hade rört ihop den första glass smeten igår så började jag fundera över glass utan ägg och ville minnas att jag för ett tag sedan hitta in på en amerikanskas blogg och att hon där hade just recept på det... och visst hade hon det. Jag fick visserligen leta ett bra tag innan jag mindes vad bloggen hette, men tillslut så. Ta er en titt in här. Hon har många härliga recept.
Det receptet som jag bestämde mig för att göra gjorde jag lite ändringar i... jag bytte ut jordgubbarna mot hallon och vodkan mot hallon rom och guuud så gott det blev. Jag hade kunnad sleva i mig hela smeten innan den blev till glass, men lyckades nöja mig med ett par doppade fingrar ;) hehe

ca 450g hallon, färska eller frysta
1/3 cup socker
1 msk hallon rom
2½ dl gräddfil
2½ dl vispgrädde
1 tsk färsk citronsaft

Häll ner dina hallon i en bunke och sedan socker och rom. Vänd försiktigt ihop hallonröran. Täck med plastfolie och låt det ftå i rumstemperatur i ca en timme.
Sedan har du i gräddfil, grädde och citronsaft i hallonröran. Blanda och mixa sedan med en stavmiver tills det inte finns kvar några stora bitar hallon. Ställ in i kylen i 1-2 timmar eller snabbkyl den i frysen i ca 30 minuter.
Häll ner i glassmaskinen och kör enligt din maskins instruktioner. (Ev. fryser du den direkt i frysen. Rör isåfall om i glassen ungefär var 20 minut i 3-4 timmar). Frys sedan glassen i fryståliga formar.


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Vilken mumsig glass och bloggen skall jag genast kika in på

2011-06-14 @ 20:47:19
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0