Passionscupcakes





Och så har vi cupcakesen som också var önskade. I denna smeten blandade jag ner passionsfrukt. En aning skeptiska miner fick jag av folket här hemma, men de försvann efter första test tuggan. Skönt :)
Jag passade på att använda mina fina cupcakes formar som jag fick av yngsta dottern på morsdag. De höll färgen väldigt bra, inget fett alls trängde igenom det tjocka pappret. Men av någon anledning så släppte kanterna under natten... det kan kanske ha med själva receptet att göra så jag får testa ett annat recept innan jag kan uttala mig fullt om ifall det var formarna som gjorde det eller om det var av någon annan anledning.
På muffinsarna har vi vit choklad smörkräm och en skiva citron.
Tjejen som skulle ha dessa, hon skrev till mig att hon gillade vit choklad, citron, hallon, passionsfrukt, rosa och flamingos... tycker att jag har lyckat få in allt det ganska så bra :)
Flamingon och hallonen fick vara i/på tårtan.

ca 24

150g osaltat smör, rumstempererat
4 dl socker
5 dl mjöl
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl mjölk
ev. innehållet från två passionsfrukter

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa samman smör, socker, mjöl, salt och bakpulver i en bunke med elvisp. Tillsätt hälften av mjölken under vispning. Knäck och vispa i äggen, ett i taget. Häll ner det sista av mjölken och ev passionsfrukterna och vispa till en jämn och fin smet. Fyll muffinsformar (som du helst har ställt i en muffinsplåt) ca 1/3.
Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter. Tag ut och låt dem svalna något i plåtarna innan du tar upp dem. Låt dem sedan kallna helt på bakgallern innan du har på ev. frosting.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0