Chocolate cookies

Ja efter att ha varit soffliggandes i en vecka nu och både missat pannkaksdagen och fettisdagen... så fanns det äntligen tillräckligt mycket kraft i kroppen idag till att baka lite :) Var jätteledsen i måndags när jag inte fick bakat några semlor, men jag får ta igen det när jag är helt frisk igen.
Så idag till fredagamyset blev det chokladkakor. De blev mycket större än jag trodde att de skulle bli så en räcker gott och väl till fikat :)





ca 20 kakor

100g smör
500g mörk choklad, grovt hackad
4 ägg
170g socker
170g farinsocker
½ tsk vaniljpulver
170g mjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg smör och hälften av chokladen i en skål som är värmetålig. Ställ den ovanpå en kastrull med sjudande vatten. Låt chokladen och smöret smälta samman till en slät smet.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker ordentligt med en elvisp. Häll sedan i chokladblandningen och vispa på låg hastighet tills allt är välblandat.
Blanda mjöl, salt och bakpulver i en annan bunke. Rör sedan ner mjölblandningen i chokladsmeten i omgångar, för hand. Blanda ordentligt. Rör tillsist ned resten av chokladhacket så att det fördelas jämnt.
Klicka ut sex lika stora kakor åt gången på en plåt med bakplåtspapper. Jag använde en glasskopa för att få mina så jämnstora som möjligt. Se till så att det är gott om utrymme mellan kakorna för de växer en hel del. Grädda i mitten av ugnen i 10-15 minuter. Jag har mina inne i 11 minuter och de blir perfekta, men det varierar från ugn till ugn så håll lite koll på dem. När de skicker och är glansiga så är de klara. Låt kakorna svalna på bakplåtspappret på galler.



Chocolate chip cookies doppade i kall mjölk är barnsligt gott :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0