Kaffekaka

Idag har jag gjort en kaffekaka. En liten "test"-kaka så att säga. Fick en förfrågan från en vän innan idag om jag kunde baka till henne. Hon ska ha med det till jobb och känner inte att hon har varken tid eller lust att stå och baka så då är det klart att hon ber sin underbara vän att göra det ;) hehe.
Anledningen till att det är en "test" är för att det är första gången. Jag älskade smeten, men när kakan väl var klar så blev det lite väl tydlig kaffesmak för min smak då jag inte är en kaffeälskare, men flickorna gillade den :)
Får se om jag gör en till imorgon till henne eller om jag gör något annat... Här är receptet i alla fall.




10-15 bitar

1 msk pulverkaffe
1 3/4 dl vatten
225g osaltat smör, rumstempererat
225g socker
4 ägg
225g mjöl
1 msk bakpulver
1 tsk kakao

Kaffeglasyr:
125g florsocker
40g osaltat smör, rumstempererat
1/4 dl mjölk
ca ½ msk kaffe

Blanda pulverkaffet och vattnet i en liten kastrull och låt det koka upp på medelhög värme. Låt blandningen koka tills den har reduserats till hälften. Tag sedan av kastrullen från värmen och låt kaffet kallan helt. Ställ kastrullen i kallt vatten så går det snabbare. Spara ca ½ msk till glasyren.
Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg smör, socker och det kalla kaffet i en bunke och vispa med elvisp. Vispa ned äggen, ett i taget.
Tillsätt mjöl, bakpulver och kakao och vispa smeten tills den är lätt och luftig. Häll smeten i en rund, smord och mjölad kakform, ca 25 cm i diameter med hål i mitten. Släta till med en spatel.
Grädda i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Låt kakan svalna något i formen innan du stjälper upp den på galler för att svalna helt.

Glasyr:
Vispa ihop florsocker och smör med en elvisp på medellåg hastighet till en slät smet. Sänk sedan till låg hastighet och häll i både mjölken och kaffet. Vispa sedan på hög hastighet tills glasyren är lätt och fluffig, minst 5 minuter.
Bred den sedan på toppen av kakan. Dekorera med riven choklad och kaffebönor.


Kommentarer
Postat av: anna - min kakburk

Vilken ljuvlig kaka!

Och vilka underbara bilder du tar! Vad är det för bakgrunder du använder, de är riktigt läckra :)

2011-05-20 @ 13:01:02
URL: http://minkakburk.wordpress.com
Postat av: Rebecka

Tack så mycket för de fina orden :)

Jag använder mig faktiskt av helt vanligt presentpapper av olika slag.

2011-05-20 @ 13:35:20
URL: http://rebeckaskok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0