Citronpaj



Detta är en väldigt enkel och god paj det här.
Inte fullt så stark citronsmak som i citronpajen med maräng som jag brukar göra, men mycket mycket god ändå.
Man har i en hel citron, ja en hel med skalet, det vita och fruktköttet.
Jag har inte möjlighet att lägga in receptet på pajbotten just nu eftersom jag inte är hemma, men jag ska försöka få in det senare idag eller kanske imorgon :) Om ni känner för att baka denna friska paj innan dess så använd ett annat recept på pajbotten som ni gillar.

1 hel citron, skivad i mindre bitar ca 300g
300g socker
115g osaltat smör, skuret i kuber
4 ägg
2 msk maizena
1 nypa salt

Häll ner den skivade och urkärnade citronen i en matberedare. Jag använde min mixer då jag inte har någon matberedare :)
Mixa det till en puré och tillsätt smöret. Mixa igen.
Ha i äggen, maizena och salt och mixa allt till en fin smet. Häll sedan i det i det förgräddade pajskalet och grädda i ytterligare 35-40 minuter. Låt svalna innan du ev. pudrar den med florsocker och skär upp den.
Servera den med lite vispad grädde!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0