Sparrispaj



Denna pajen var verkligen suuupergod. Receptet hittade jag i en av alla mina tidningar, Elle - mat&vin nr 3 2011.
Man behöver inte ställa sparrisarna upp runt kanten om man tycker att det är jobbigt. Jag tycker dock att det blev ganska sött och fint :)
Vi åt grillade revben och lite grönsaker till pajen och det var väldigt gott.

3 buntar sparris
1 påse av brödet "frökusar"
100g smör

Fyllning:
180g getost på rulle (jag använde 150g fetaost)
400g cream cheese
2 dl crème fraiche
50g rostade pinjenötter (detta skippade jag helt)
resten av sparristjälkarna, skurna i mindre bitar

Skölj och bryt av den nedersta delen av sparrisen (där sparrisen knäcks, kasta bort den nedre delen). Koka i lättsaltat vatten i ca 2 minuter. Skär av toppen på sparrisen i bitar på 7-8 cm. Smula brödet och arbeta in smöret så det blir en deg. Tryck ut degen till en botten i en form med avtagbar kant och ställ samtidigt i sparristopparna som ett staket runt formen. Ställ i kylen.
Blanda fetaosten, cream cheese och créme fraiche, tillsätt pinjenötterna om du vill ha det i och sparrisbitarna som är kvar. Fördela fyllningen på brödbotten och ställ i kylen tills den ska serveras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0