Blåbärsmuffins


Idag bestämde jag mig för att röra ihop en smet helt på egen hand. Inga recept här inte. Och vet ni vad... Det blev super bra :)
Tur att jag kom ihåg att skriva ner, under tiden, vad det var jag hade i annars hade jag förmodligen glömt hälften :P hehe. Det har hänt förr...
Som ni säkert räknat ut redan så är det blåbärsmuffins jag har gjort. Men det går säkert utmärkt att använda smeten till en tårtbotten också. Ska kanske testa det nästa vecka.



Det blev 30 muffins så en del av dem får följa med till jobb imorgon.

3 dl socker
3 ägg
5 dl mjöl
1 dl potatismjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1½ dl solrosolja
3 dl blåbärsfil
Blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Mät upp sockret i en stor skål och vispa ner äggen, ett i taget.
Blanda alla de torra ingredienserna i en skål. Blanda solrosolja och fil i en annan. Sedan varvar du ner de torra och de flytande ingredienserna i smeten. Vänd ihop den till en fin och släm smet, med en slickepott eller liknande. Fördela smeten i muffinsformar och tryck sedan försiktigt ner lite blåbär i dem. Låt gärna några ligga kvar på toppen.
Grädde dem, i omgångar, i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Tag ut plåten och låt dem svalna något innan du tar upp dem. Så håller de formen bättre.
Sedan är det bara till att mumsa i sig. Jag har redan ätit 2 ;) hehe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0