Éclairs... och lite tjejkväll!


Igår, fredags, bakade jag éclairs för första gången. Jag har velat testa hur länge som helst, men inte riktigt vågat mig på det. För av någon anledning så har jag fått för mig att det ska vara svårt att göra, men Oj så fel jag hade där. Sjukt lätt var det ju. Något av det lättaste, och godaste, man kan göra. Och man kan variera recepten in i det oändliga :)
Jag hade bjudit hem mina underbara tjejer på middag och skratt och som vanligt så måste jag baka något gott. Och oftast så blir det något nytt. De är mina försökskaniner hehe ;)
Mina döttrar skulle hem till kusinen och sova över så då tog vi med oss ett par stycken. Dem packade jag in i en söt liten låda, så i och med det så får detta bli mitt lilla bidrag till månadens sötsak inne hos Sötasaker som denna månaden har temat "Ge bort".

UPPDATERING:
Hehe jag glömde visst att lägga in receptet igår, men här kommer det. Det är från boken "Sommarens Söta".

75g osaltat smör
1 tsk socker
1½ dl vatten
1½ dl vetemjöl
2 ägg
1 äggvita

Värm ugnen till 200 grader.
Klicka ner smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt socker och vatten och koka upp. Rör snabbt ner mjölet med en träsked och blanda kraftigt tills smeten släpper från kanten.
Ta kastrullen från värmen och häll smeten i en bunke. Vispa med elvisp tills den har svaknat något.
Vispa i äggen ett i taget och sedan äggvitan. Vispa ytterligare några minuter.
Fyll en spritspåse med smeten och spritsa ut ca 8 cm långa stänger med ca 5 cm mellanrum på en bakplåtspapperklädd plåt.. Stängerna ska vara ca 1½ cm tjocka.
Grädda i 10 minuter i mitten av ugnen. Sänk värmen till 175 grader och grädda i ytterligare 20 minuter eller tills bakelserna är gyllenbruna. Låt dem svalna på plåten och lägg sedan över dem på ett galler för att kallna helt.
Gör ett litet hål i ena änden och spritsa in valfri fyllning. Häll glasyr på den ovansidan och dekorera ev. med lite smält choklad.

Glasyr:
2½ dl florsocker
ca 2 msk mjölk
1 tsk raps- eller solrosolja

Rör ihop ingredienserna till en slät glasyr.



Oh, jag måste ju lägga in lite bilder till på annat...


Jag fick för mig att måla mina bestick i griffel-färg. Jättekul att kunna förnya sig med så enkla knep. Kul att skriva namn på dem och använda som bordsplacering, vilket jag gjorde igår :)


Och så vek jag lite fräcka servetter :) Passar oss tre töser perfekt tycker jag. Fantastiskt vad mycket kul det finns att hitta på!


Och så en bild på middagen. Det blev högrev, ungsstekta rotfrukter, en god sallad och så lite sås på det. Till detta drack vi jättegott rödvin.

Det var som vanligt otroligt trevligt :) Tack tjejer för en härlig kväll!

Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Vilken tuff servettvikning, jag kan inte göra annat än... ja, skrynkliga bollar, typ ;)



Jag trodde också éclairs skulle vara svårt - det låter ju som det på namnet om inte annat, men nu kanske jag också vågar prova! Tack för receptet =D

2011-10-24 @ 12:41:52
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0