Jack-o-Lantern


Idag bestämde jag mig för att köpa en pumpa. Halloween är ju snart här :) Och jag har aldrig tidigare gjort en Jack-o-Lantern så det var på tiden! Plus så är det en ganska kul grej att göra tillsammans med barnen (Hade jag hört), och det var det minsann. De hög in direkt och började gräva upp innehållet med händerna.


Det blev en del "Ooh" och "Blää" och "hahaha". Ja det var väldigt kul att titta på när de kämpade.
Efter ett tag så fick jag ta över så vi kunde få ut lite extra av köttet på sidorna. Sedan så skulle det ju skäras i pumpan och det var min stora uppgift.


Jag torkade av pumpan med en fuktad trasa först. Sedan plaserade jag en mall på pumpan och stack små hål, efter mönstret, i den med en tandpetare. Mallen kan ni se i bakgrunden :)
Sedan så drog jag fram alla mina knivar för att hitta någon som skulle kunna vara hyfsat bra att använda. Jag använde mig mest av en sorts filekniv. När man har skurit klart en del så ska man trycka ut biten inifrån. Alltså, tryck inte in bitarna I pumpan. Det blir inge bra då ;)


När vi var klara så satte vi ner ett litet värmeljus och sedan på med locket så var det klart :)
Yej, min första Jack-o-Lantern. Jag är såå nöjd!

Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Jag har en pumpa utanför dörren nu som jag tänkt göra om till en Jack-o-lantern. Vad gjorde du med innehållet, kastade du bort det? Jag har funderat på om det går att göra något ätbart av det, men jag vet inte om jag törs, vet knappt vad för slags pumpa det är jag har där ute ;)



Riktigt bra blev din i alla fall! Mina brukar inte vara så där snyggt urskurna... ;)

2011-10-25 @ 16:48:45
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: Rebecka

Jag har gjorttvå saker av innehållet och recept på det kommer senare idag :) jag har dock lite kvar så det kommer garanterat ett till inlärt om det också sen :)

Hehe det gäller verkligen att ha tålamod med karvningenn. Du får lägga upp bilder på den sen när du gjort den :)

Och tack så mycket!

2011-10-26 @ 08:19:31
URL: http://rebeckaskok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0