Pumpabröd

Jag gjorde som sagt lite pumpabröd nu i veckan. Tyvärr så har jag haft sjukt mycket att göra i veckan så jag har inte hunnit lägga upp receptet, men det kommer nu. Dessvärre så hann vi äta upp brödet innan jag hann ta någon vettig bild, men det går ju hur bra som helst utan ;)
Receptet hittade jag här. Jag använde dock helt vanligt vetemjöl och det blev hur bra som helst :)

Till ett bröd:

300 g pumpa
2 1/2 dl kokspad + ev vatten
25 g jäst
1 msk Arla smör-&rapsolja
1 tsk salt
1 tsk strösocker
10 – 12 dl kärnvetemjöl med fullkorn
ev 1-2 msk pumpafrön

Skala, kärna ur och skär pumpan i mindre bitar. Lägg bitarna i en kastrull och häll på vatten så att det täcker. Koka under lock tills bitarna är mjuka, ca 20 min. Lyft upp pumpabitarna och låt dem svalna. Spara kokspadet och låt det svalna till 37º. Kör pumpan tillsammans med 1/2 dl kokspad i en mixer eller matberedare till en slät kräm. Smula jästen i en bunke. Tillsätt 2 dl kokspad och rör om så att jästen löser sig. Rör ner pumpakräm, smör-&rapsolja, salt, socker och det mesta av mjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta degen kraftigt tills den blir slät. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Tillsätt ev lite mera mjöl men degen får gärna vara lite kladdig. Forma till ett avlångt bröd och avsluta med att vrida det i ändarna så att brödet blir lite snurrat. Lägg det på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 200º. Pensla med vatten och strö ev över pumpafrön. Grädda brödet mitt i ugnen 25-30 min tills det får en ljusbrun färg. Låt svalna under bakduk. Rör ihop kvarg timjan, citronskal och salt och servera det till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0